OPIS PROJEKTU

 



Wystawa szkolna. Formy podstawowe jest pierwszym odcinkiem programu Muzeum Sztuki

Nowoczesnej w Warszawie oraz Fundacji EFC. Adresowany jest do nauczycieli i

nauczycielek ze szkół podstawowych, pracujących z uczniami klas 4-8, widzących w

edukacji artystycznej narzędzie do uruchomienia kreatywnej energii, budowania sprawczości

i samodzielności myślenia.

Czym jest Wystawa szkolna ?

Zgłaszając się do udziału w programie, otrzymujesz zestaw 10 instrukcji, gotowych prac lub

ich elementów, stworzonych przez współczesnych artystów i artystki. Na ich podstawie

można wspólnie z uczniami i uczennicami zrealizować pomysły artystów w szkole. Każda

instrukcja składa się z kilku podstawowych wskazówek, które tworzą ramę działania.

Zadaniem grupy jest ich twórcza interpretacja i znalezienie wspólnego pomysłu na

realizację. Może być to np. seria rysunków na płycie boiska, rzeźba zwisającą z sufitu

szkolnej świetlicy, wspólnie zagrany utwór lub nakręcony film. Dzięki temu można wczuć

się w rolę artysty/artystki, a nawet więcej, wejść w głowę i ciało, powtarzając etapy

procesu twórczego, które doprowadziły do stworzenia instrukcji.


Kto może się zgłosić do Wystawy szkolnej ?

Wystawa szkolna to program skierowany do nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą

rozwijać działania związane ze sztuką, jednak niekoniecznie prowadzą zajęcia z plastyki

czy muzyki. Każdy projekt ma swojego opiekuna/kę, który będzie w stałym kontakcie z

organizatorem z ramienia Muzeum. Za pełnienie obowiązków opiekuna i koordynatora

Wystawy szkolnej przewidziane jest wynagrodzenie w wysokości 2000 tyś zł. brutto. Do

wspólnego działania można zaprosić inne osoby z grona pedagogicznego, które chcą

towarzyszyć uczniom i uczennicom w realizacji działania artystycznego.

Z czego składa się Wystawa szkolna ?

Każda Wystawa szkolna jest inna, podobnie jak szkoła, w której będzie realizowana. Dlatego

przed rozpoczęciem pracy chcemy się lepiej poznać i porozmawiać o potrzebach i

wzajemnych oczekiwaniach. Do współtworzenia programu zaprosiliśmy 10 osób, na co

dzień związanych ze światem sztuki współczesnej i edukacji muzealnej. To oni przyjadą do

szkoły z wizytą studyjną i będę współtworzyć proces budowania wystawy w kolejnych

etapach.

Drugim krokiem jest stworzenie grupy projektowej w szkole. Skład grupy jest po stronie

nauczyciela / nauczycielki. Rekomendujemy grupy złożone z osób w różnym wieku, oraz te

łączące obecność już aktywnych uczniów i uczennic z tymi, którzy dopiero poszukują swoich

zainteresowań. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 10 osób i być gotowa na działanie

odbywające się poza harmonogramem lekcji. Nauczyciel zapoznaje grupę z zestawem

instrukcji i wspólnie wybiera jedną lub więcej, które chcecie zrealizować.

Instrukcja realizowana jest w procesie dwóch spotkań w szkole, które prowadzi zaproszony

artysta/ artystka lub edukatorka muzealna. Zakładamy, że praca może zrealizować się w


dowolnym miejscu w szkole, przy niewielkim nakładzie finansowym. Koszt potrzebnych

materiałów jest po stronie organizatorów programu. Instrukcje prac są konceptualnymi

propozycjami, które w realizacji mogą przybrać bardzo różną formę. To przestrzeń do

wspólnej zabawy, rozmów, zwykłych aktywności, które w myśl legendarnego niemieckiego

artysty Josepha Beuysa wszystkie mają potencjał artystycznego działania.

Chcąc uczyć się od siebie nawzajem, w kolejnym etapie oddajemy instrukcje z teczki

nauczycielom i nauczycielkom do samodzielnego działania z dziećmi. Zapraszamy do

wybrania z grupą kolejnej instrukcji (bądź zrealizowania wszystkich pozostałych - całej

wystawy) i działania w oparciu o autorski scenariusz. Proces zakłada minimalnie dwa

spotkania i zakończyć się wewnętrznym wernisażem, na który zaprasza się gości ze szkoły.

Sprawdzone w działaniu pomysły i inspirujące rozwiązania spiszemy w manualu, kończącym

pierwszą część programu, tak aby inne osoby pracujące ze sztuką mogły z nich korzystać.

Na finał, zapraszamy wspólnie z Fundacją EFC reprezentantów/ki do wspólnego

świętowania w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wspólnie spędzone

popołudnie to możliwość poznania innych zespołów szkolnych zaangażowanych w program i

świętowania w otoczeniu sztuki.


WIĘCEJ O PROJEKCIE DOWIESZ SIĘ TUTAJ

Komentarze