Wystawa szkolna. Formy podstawowe jest pierwszym odcinkiem programu Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Warszawie oraz Fundacji EFC. Adresowany jest do nauczycieli i
nauczycielek ze szkół podstawowych, pracujących z uczniami klas 4-8, widzących w
edukacji artystycznej narzędzie do uruchomienia kreatywnej energii, budowania sprawczości
i samodzielności myślenia.
Czym jest Wystawa szkolna ?
Zgłaszając się do udziału w programie, otrzymujesz zestaw 10 instrukcji, gotowych prac lub
ich elementów, stworzonych przez współczesnych artystów i artystki. Na ich podstawie
można wspólnie z uczniami i uczennicami zrealizować pomysły artystów w szkole. Każda
instrukcja składa się z kilku podstawowych wskazówek, które tworzą ramę działania.
Zadaniem grupy jest ich twórcza interpretacja i znalezienie wspólnego pomysłu na
realizację. Może być to np. seria rysunków na płycie boiska, rzeźba zwisającą z sufitu
szkolnej świetlicy, wspólnie zagrany utwór lub nakręcony film. Dzięki temu można wczuć
się w rolę artysty/artystki, a nawet więcej, wejść w głowę i ciało, powtarzając etapy
procesu twórczego, które doprowadziły do stworzenia instrukcji.
Kto może się zgłosić do Wystawy szkolnej ?
Wystawa szkolna to program skierowany do nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą
rozwijać działania związane ze sztuką, jednak niekoniecznie prowadzą zajęcia z plastyki
czy muzyki. Każdy projekt ma swojego opiekuna/kę, który będzie w stałym kontakcie z
organizatorem z ramienia Muzeum. Za pełnienie obowiązków opiekuna i koordynatora
Wystawy szkolnej przewidziane jest wynagrodzenie w wysokości 2000 tyś zł. brutto. Do
wspólnego działania można zaprosić inne osoby z grona pedagogicznego, które chcą
towarzyszyć uczniom i uczennicom w realizacji działania artystycznego.
Z czego składa się Wystawa szkolna ?
Każda Wystawa szkolna jest inna, podobnie jak szkoła, w której będzie realizowana. Dlatego
przed rozpoczęciem pracy chcemy się lepiej poznać i porozmawiać o potrzebach i
wzajemnych oczekiwaniach. Do współtworzenia programu zaprosiliśmy 10 osób, na co
dzień związanych ze światem sztuki współczesnej i edukacji muzealnej. To oni przyjadą do
szkoły z wizytą studyjną i będę współtworzyć proces budowania wystawy w kolejnych
etapach.
Drugim krokiem jest stworzenie grupy projektowej w szkole. Skład grupy jest po stronie
nauczyciela / nauczycielki. Rekomendujemy grupy złożone z osób w różnym wieku, oraz te
łączące obecność już aktywnych uczniów i uczennic z tymi, którzy dopiero poszukują swoich
zainteresowań. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 10 osób i być gotowa na działanie
odbywające się poza harmonogramem lekcji. Nauczyciel zapoznaje grupę z zestawem
instrukcji i wspólnie wybiera jedną lub więcej, które chcecie zrealizować.
Instrukcja realizowana jest w procesie dwóch spotkań w szkole, które prowadzi zaproszony
artysta/ artystka lub edukatorka muzealna. Zakładamy, że praca może zrealizować się w
dowolnym miejscu w szkole, przy niewielkim nakładzie finansowym. Koszt potrzebnych
materiałów jest po stronie organizatorów programu. Instrukcje prac są konceptualnymi
propozycjami, które w realizacji mogą przybrać bardzo różną formę. To przestrzeń do
wspólnej zabawy, rozmów, zwykłych aktywności, które w myśl legendarnego niemieckiego
artysty Josepha Beuysa wszystkie mają potencjał artystycznego działania.
Chcąc uczyć się od siebie nawzajem, w kolejnym etapie oddajemy instrukcje z teczki
nauczycielom i nauczycielkom do samodzielnego działania z dziećmi. Zapraszamy do
wybrania z grupą kolejnej instrukcji (bądź zrealizowania wszystkich pozostałych - całej
wystawy) i działania w oparciu o autorski scenariusz. Proces zakłada minimalnie dwa
spotkania i zakończyć się wewnętrznym wernisażem, na który zaprasza się gości ze szkoły.
Sprawdzone w działaniu pomysły i inspirujące rozwiązania spiszemy w manualu, kończącym
pierwszą część programu, tak aby inne osoby pracujące ze sztuką mogły z nich korzystać.
Na finał, zapraszamy wspólnie z Fundacją EFC reprezentantów/ki do wspólnego
świętowania w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wspólnie spędzone
popołudnie to możliwość poznania innych zespołów szkolnych zaangażowanych w program i
świętowania w otoczeniu sztuki.
WIĘCEJ O PROJEKCIE DOWIESZ SIĘ TUTAJ
Komentarze
Prześlij komentarz